سئو موبایلReviewed by میلاد غیب دوست on Jun 28Rating: 5.0سئو موبایلسئو موبایل یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر برای موبایل عبارت است از بهبود تجربه ی کاربر از بازدید وبسایت، از طریق نرم افزارهای browser موبایل و اطمینان از این که وبسایت مورد نظر از طریق نرم افزارهای موبایل و موتورهای جستجوگر موبایل قابل دسترسی است.
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

سئو موبایل چیست؟

سئو موبایل یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر برای موبایل عبارت است از بهبود تجربه ی کاربر از بازدید وبسایت، از طریق نرم افزارهای browser موبایل و اطمینان از این که وبسایت مورد نظر از طریق نرم افزارهای موبایل و موتورهای جستجوگر موبایل قابل دسترسی است.

اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجوگر موبایلی در چیست؟

همانطور که می دانید کاربرد تلفن های هوشمند در میان اقشار مختلف جامعه روز به روز بیشتر می شود. امروزه بیشتر جستجوها در فضای مجازی از طریق موبایل صورت می گیرد، بنابراین واضح است که ارتقای کارایی و بهینه سازی وبسایت ها به طریقی که در نرم افزارهای موبایل به بهترین شکل دیده شوند، امروز بیش از هر زمانی اهمیت دارد. البته جستجوهای کاربران در موبایل، دیگر به همان شیوه ای که در دسکتاپ انجام می شد، نیست. در این جستجوها، حساسیت نسبت به زمان بیشتر است و به شیوه ی مینیمال تری صورت می گیرند، بنابراین باید خود را با این تفاوت ها هماهنگ کنیم.

اقدامات گوگل در جهت سئوی موبایلی

  • گوگل، مدتهاست که از اهمیت وبسایت های هماهنگ با نرم افزارهای موبایل، برای کاربران آگاه است و اقداماتی را در این زمینه، در اولویت قرار داده است. از ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴، گوگل برچسب mobile-friendly را به نتایج جستجوهایی که از طریق موبایل انجام می شوند اضافه کرده است. این برچسب در لیست نتایج، به ابتدای متن وبسایت هایی افزوده می شود که با نرم افزارهای موبایل بهینه سازی شده اند.

سئو موبایل

  • اقدام دیگری که گوگل در این زمینه انجام داد این است که در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵، الگوریتم های خود را به گونه ای آپدیت کرد که در جستجوهای موبایلی، اول صفحاتی که با نرم افزارهای موبایل هماهنگ هستند نمایش داده شوند. به این آپدیت “Mobilegeddon” گفته می شود.

اسم این الگوریتم تقریبا همه چی را در مورد دست پخت جدید گوگل نشان میدهد. فرمول جدیدی که جستجو با گوشی های هوشمند را متحول خواهد کرد. حالا همه نگران این تغییر هستند، سایت های آنلاین همگی نگران تاثیر این الگوریتم که دوست دار سایت های دوستانه است هستند. این الگوریتم به سایت هایی که در گوشی های هوشمند بهتر دیده میشوند کمک میکند بالاتر از سایت های دیگر قرار بگیرند.

یکی از دلایل این تنش را می‌توان از جانب خود گوگل دانست که گفته بود اجرای این الگوریتم اثر بسزایی بر روی نتایج جستجوها خواهد داشت.

برای اینکه صاحبان وب‌سایت‌ها تکلیفشان را با گوگل بدانند و متوجه بشوند که چه موقع وب‌سایتشان ازنظر گوگل مناسب با موبایل است، صفحه‌ای راه‌اندازی کرده که با واردکردن آدرس وب‌سایت، آن را آنالیز کرده و می‌گوید که آیا مناسب برای موبایل است یا نه. لازم به ذکر است این الگوریتم تنها برای موبایل‌ها است و بر رو تبلت و رایانه، نتایج جستجو مثل قبل خواهد بود

گوگل تصمیم گرفته رتبهٔ این وب‌سایت‌ها را در جستجوهایی که به‌وسیلهٔ موبایل انجام می‌شوند کاهش دهد و وب‌سایت‌هایی را اول به کاربر پیشنهاد دهد که مناسب با صفحات موبایل طراحی‌شده‌اند.

اگر تا امروز وبسایت خود را با نرم افزارهای موبایل بهینه سازی نکرده اید، باید بدانید که از رقبای خود عقب افتاده اید. بنابراین به نفع شماست که این کار را در اولویت قرار دهید. در این مقاله و مقاله ی بعدی به شما نشان می دهیم که چگونه وبسایت خود را به گونه ای ارتقا دهید که هم کاربر موبایل از بازدید آن تجربه ی مثبتی داشته باشد و هم در موتورهای جستجوگر به بهترین شکل نمایش داده شود. در صورتی که وبسایت خود را از قبل با نرم افزارهای موبایل هماهنگ کرده اید، نکات کارآمدی که در این مقاله و مقاله ی بعد مطرح می کنیم به ارتقای وبسایت شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

تحقیق و شناسایی جایگاه جستجوها و مخاطبان موبایلی

در ارتباط با بهینه سازی وبسایت ها در نرم افزارهای موبایل، پیش از هر چیز باید به شناخت کاربران موبایلی کنونی وبسایت خود و جایگاه جستجوهای موبایلی در رابطه با تجارت و بازاری که با آن سروکار دارید، بپردازید. به این ترتیب شما می توانید، انتخاب ها و تصمیمات حساب شده تری را حین بهینه سازی و ارتقای وبسایت خود به کارگیرید.

همانطور که پیش از این گفته شد، نحوه ی جستجوی کاربران موبایلی با کاربران دسکتاپ متفاوت است. بررسی رفتار این کاربران در وبسایت شما، دستگاه هایی که بیشتر برای بازدید از وبسایت شما، از آنها استفاده می کنند و کلیدواژه هایی که جستجو می کنند، تنها تعدادی از مواردی است که باید در مورد کاربران خود از آنها آگاه شوید.

قبل از هر این مطلب درباره گوگول آنالیتیکس و اطلاعات مقدماتی که میتونه کمک کننده باشه بیشتر توضیح دهیم شما هم در تولبار  گوگل آنالیتکس  واژه هایی را مشاهده میکنید حال ببینیم این واژه ها چه مفهومی دارند

شما بارها و بارها طی خواندن این مطلب و استفاده از اطلاعات گوگل با این واژه‌ها روبرو خواهید شد.

  • ابعاد (Dimensions): منظور از بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز وب‌سایت یا برنامۀ گوشی است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.
  • متریک‌ها (Metrics): متریک‌ها در واقع خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند.
  • دوره‌ها (Sessions): دوره به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.
  • کاربران (Users): افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند.
  • بازدیدکنندگان (Visitors): بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما سر زده‌اند. اینها به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitorss) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.
  • بازدید صفحات (Pageviews): منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.
  • صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions): صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.
  • میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration): میانگین زمانی است که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است.
  • نرخ پرش (Bounce Rate): منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. (بازدیدی که در آن کاربر به وب‌سایت شما وارد شده و بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.
  • دوره‌های جدید (New Sessions): یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.
  • اهداف (Goals): شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازه‌گیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وب‌سایت طی می‌کنند.
  • تبدیل‌ها (Conversions): تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.
  • کمپین‌ها (Campaigns): کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.
  • جذب (Acquisition): منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.
  • رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

داشبورد

در زیر منو CUSTOMIZATION صفحۀ اصلی گزارش است که شما می‌توانید آن را به دلخواه خود ویرایش کنید و با استفاده از ویجت‌ها کاری کنید که تمام اطلاعات کلیدی که لازم دارید را به نمایش بگذارد. با یک تنظیم درست، داشبورد به شما کمک می‌کند بدون نیاز به چرخیدن درون گزارش‌های استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید. شما میتوانید یک داشبورد دلخواه برای خود ایجاد کنید.

سئو موبایل

 

شما می‌توانید معیارهای جدیدی را از طریق دکمه +Add Segment در آمار مشاهده کنید و با گزینۀ +Add Widget بخش‌های جدیدی را به این قسمت بیفزایید. همچنین در هنگام چرخیدن در بین گزارش‌های استاندارد، با انتخاب لینک Add to Dashboard می‌توانید آنها را به داشبورد خود اضافه کنید. علاوه بر اینها، می‌توانید داشبوردهای از قبل آماده را از طریق گالری راه‌حل‌های گوگل آنالیز (Google Analytics Solutions Gallery) دانلود نمایید. همچون صفحۀ خانه، اینجا هم می‌توانید در قسمت بالا سمت راست قدام به تغییر بازه زمانی گزارش و مقایسۀ دو بازۀ زمانی مختلف کنید.

 

سئو موبایل

ترافیک طبیعی موبایلی

اولین کاری که باید هنگام بررسی آمار مربوط به کاربران موبایلی در وبسایت خود، انجام دهید این است که یک بخش یا segment جدید برای ترافیک طبیعی موبایلی خود ایجاد کنید. این کار سبب می شود که بتوانید به راحتی رفتار مخاطب را در وبسایت خود زیر نظر بگیرید.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

قدم اول: زمانی که می خواهید یک segment را تغییر دهید، به جای انتخاب segmentهای از پیش تعیین شده، دکمه ی New Segment را انتخاب کنید.

قدم دوم: زمانی که به بخش New Segment وارد شدید، نام آن را “Mobile Organic Traffic” بگذارید. سپس، باید رسانه ای که مبدأ داده هایی که در این بخش نمایش داده می شوند، است را مشخص کنید. پس از آن در قسمت “Traffic Sources” گزینه ی “organic” را انتخاب کنید.

قدم سوم: در آخر روی تب “Technology” کلیک کنید و دسته بندی دستگاه مورد استفاده را روی “mobile” بگذارید و save را بزنید.

حالا شما بخش مخصوصی دارید که از طریق آن می توانید به راحتی ارزیابی کنید که وبسایت شما چگونه در ارتباط با جستجوی طبیعی عمل می کند.

مخاطبان (Audience)

در بخش مخاطبان، شما می‌توانید در مورد کاربران خود و ویژگی‌های آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما خواهند گفت. در ادامه به بررسی بخش‌های مهم این قسمت خواهیم پرداخت.

اطلاعات کلی (Overview)

این بخش یک سری اطلاعات کلی را در مورد کاربران در اختیار شما می‌گذارد.

سئو موبایل

در بخش نمودار شما می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید چه متریکی نمایش داده شود. همچنین امکان انتخاب دو متریک مختلف و مقایسۀ آنها نیز وجود دارد. در قسمت راست نیز می‌توانید مشخص کنید که نمودار شما بر اساس ساعت، روز، هفته یا ماه نمایش داده شود.
به صورت پیش فرض، در زیر نمودار یک سری آمار کلی وجود دارد: دوره‌ها یا تعداد دفعاتی که وب‌سایت شما بازدید شده (Sessions)، تعداد کاربران (Users)، تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران (Pageviews)، میانگین صفحات مشاهده شده در هر دوره (Pages / Session)، میانگین طول مدت یک دورۀ بازدید (Avg. SessionDuration)، نرخ پرش یا تعداد کاربرانی که از دست داده‌اید (Bounce Rate) و درصد دوره‌های که بازدیدکنندۀ جدیدی به سایت شما آمده است (ِ% New Sessions). در سمت راست نیز می‌توانید یک مقایسه نموداری از درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیمی را ببینید.
در انتهای صفحه نیز می‌توانید در مورد زبان، کشور، شهر، مرورگر، سیستم عامل و … کاربران خود اطلاعاتی کلی کسب نمایید.

رفتار مخاطب

گوگل آنالیتیکس منبعی است که در زمینه های بسیاری، به خصوص مشخص کردن نوع ترافیک وبسایت شما، کارایی بسیار دارد. حالا که segment مورد نظر خود راایجاد کردید، می توانید به این وسیله، تعیین کنید که کاربران موبایلی وبسایت شما چگونه رفتار می کنند؟ از کل ترافیک طبیعی وبسایت شما، چند درصد آن از طریق موبایل ایجاد شده است؟ میان کاربر موبایلی و کاربر دسکتاپ تفاوتی اساسی وجود دارد؟ سرعت افزایش بازدیدهای موبایلی طبیعی در سال گذشته چگونه بوده است؟ و غیره.
این اطلاعات به شما کمک می کند جمعیت فعلی و رشد احتمالی کاربران موبایلی، میان مخاطبان حرفه ی خود را تعیین کنید.

محتوای وبسایت

 

در صفحه اول بخش Behavior روی (All Pages) می‌توانید در مورد محتوای سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. یعنی ببینید که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته، کاربران به طور میانگین چقدر در آن وقت گذرانده‌اند، چقدر کاربر پرانده است، چقدر برای شما پولساز بوده است و در نهایت چقدر از طریق آن خارج و داخل شده‌اند.
در صفحات دیگر نیز می‌توانید اطلاعات دقیق‌‎تری را کسب کنید. یعنی ببینید که در هر سطح از زیر دامنه‌ها رفتار چگونه بوده است (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کدام‌ها بوده است (Landing Pages) و صفحات خروجی کدام‌ها (Exit Pages).

با مشاهده ی رفتار مخاطبان، می توان واکنش های آنها به محتوای وبسایت را نیز بررسی نمود. چه صفحه هایی محبوب تر هستند؟ کدام صفحه های فرود ترافیک موبایلی طبیعی بیشتری را در سال گذشته داشته اند؟ کاربران موبایلی از کدام صفحه ها بیشتر خارج شده اند؟ آمار کاربران دسکتاپ و موبایل را با یکدیگر مطابقت دهید، چه تفاوت هایی وجود دارد؟

سئو موبایل

دستگاه های مختلف

از قسمت گزارشات “Audience” به “Mobile” و سپس به “Devices” بروید؛ در این قسمت می توانید دستگاه های موبایلی که بیشتر، برای بازدید از وبسایت شما مورد استفاده قرار گرفته اند را شناسایی کنید و سایر اطلاعات مربوط به آنها را به دست آورید.

وقتی این دستگاه ها را شناسایی کردید وبسایت کنونی و ورژن موبایلی وبسایت خود را در آنها تست کنید، تا از نحوه ی نمایش آنها و مشکلات احتمالی آگاه شوید.

میزان دیده شدن وبسایت در موتورهای جستجوگر موبایلی

حالا که شناختی کلی از کاربر موبایلی وبسایت خود پیدا کردید، نوبت به شناخت الگوهای جستجوی این کاربران می رسد. با استفاده از ابزار Google’s Search Console می توان چگونگی نمایش داده شدن وبسایت خود را در نتایج موتورهای جستجوگر موبایلی بررسی کنید. این کار را می توان با مشاهده ی عبارات جستجو شده و صفحه هایی که دارای رتبه ی بالا هستند و عباراتی که بیشترین نرخ کلیک را دارند، انجام داد.

سئو موبایل

تجزیه و تحلیل جستجوی موبایلی

در Google’s Search Console به قسمت گزارش Search Traffic وارد شوید و سپس Search Analytics را انتخاب کنید:

در این قسمت گزینه هایی وجود دارند که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که در قسمت موبایل دستگاه ها را فیلتر کنید و بازه ی زمانی را افزایش دهید تا اطلاعات باارزش تری به دست آورید:

می توانید گزینه های متفاوتی را برای به دست آوردن اطلاعات مختلف انتخاب کنید.

عبارات جستجوشده با رتبه ی بالا

چه عبارات جستجوشده ای بیشترین ترافیک را به سوی وبسایت شما هدایت کرده است؟ به بخش Queries بروید و Clicks و Impressions را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید اطلاعات منسجم و قابل اطمینانی درباره ی عبارات جستجو شده توسط کاربر موبایلی فعلی شما و عباراتی که دارای بیشترین نرخ کلیک هستند، به دست می آورید:

صفحه های با رتبه ی بالا

به قسمت Pages بروید و Position را انتخاب کنید. در این بخش می توانید صفحه هایی که باعث دیده شدن بیشتر وبسایت شما از طریق موبایل، شده اند را ببینید.

صفحه های با رتبه ی بالا ولی نرخ کلیک پایین

در قسمت گزارش Search Analytics، روی Pages، بعد Clicks، بعد CTR و در آخر Position کلیک کنید. به این ترتیب می توانید صفحه هایی که رتبه ی بالا دارند ولی لزوماً نرخ کلیک بالایی ندارند را تعیین کنید. این نتایج می تواند نشان دهنده ی چگونگی نمایش داده شدن بخش های مربوط به وبسایت شما در نتایج جستجو موبایلی، مانند محتوای متای بهینه سازی نشده، باشد.

این صفحات را به طور دستی در موبایل جستجو کنید و ببینید که چرا نرخ کلیک آنها پایین است.

جستجوی کلیدواژه های موبایلی

حالا زمان آن رسیده است که پتانسیل جستجو شدن توسط کاربران را، برای کلیدواژه هایی که به تازگی در ورژن دسکتاپ وبسایت خود به کار برده اید، و همچنین عبارات جستجو شده ی به دست آمده (در بخش های قبل) که در حال حاضر مورد هدف قرار نداده اید، ارزیابی کنید.

Keyword planner

با استفاده از Keyword planner گوگل، می توانید تعیین کنید که هر چند وقت یکبار کلیدواژه های کنونی و کلیدواژه های احتمالی در موتورهای جستجوگر موبایلی جستجو می شوند.

هنگام جستجوی یک کلیدواژه ی خاص، با مقایسه ی search volume trends با mobile trends می توانید میزان محبوبیت آن کلیدواژه را در موبایل ارزیابی کنید:

حین این مقایسه، با افزایش بازه ی زمانی می توانید میزان افزایش یا کاهش محبوبیت یک عبارت جستجوشده را در سالهای اخیر بررسی کنید:

قسمت دیگری که باید بررسی کنید تب Keyword ideas است، که تعدادی از کلیدواژه هایی که با عبارت جستجو شده ی مورد نظر به نوعی ارتباط دارند را نمایش می دهد:

ویژگی Autocomplete گوگل (کامل کردن خودکار عبارات) در موبایل

علاوه بر استفاده از Keyword Planner، شما باید خودتان هم تعدادی جستجو را به صورت دستی انجام دهید. ویژگی Autocomplete گوگل یک ابزار سودمند برای جستجوی کلیدواژه ها است. نحوه ی کار این ابزار به این شکل است که بر اساس آنچه دیگر کاربران جستجو کرده اند، عبارتی که می خواهید سرچ کنید را حدس می زند، و به همین دلیل به خوبی نشان دهنده ی رفتار کاربران در جستجوهای اینترنتی است.

بررسی ورژن موبایلی و دسکتاپ وبسایت رقبا

دیدن و چک کردن صفحه های وبسایت رقبا، با هر ساختاری که برای ورژن دسکتاپ یا موبایلی خود در نظر گرفته باشند (در ارتباط با ساختار صفحات وبسایت ها، در مقاله ی بعدی به طور کامل توضیح خواهیم داد)، می تواند برای شما بسیار سودمند باشد. بررسی این وبسایت ها، می تواند برای تشخیص هرگونه تفاوت میان ورژن موبایل یا دسکتاپ وبسایت ها در به کارگیری کلیدواژه ها، به تحقیقات شما در مورد کلیدواژه ها کمک کند. این مبحث را در مقاله ی بعدی ادامه خواهیم داد.

عملکرد کلیدواژه ها در موبایل

در هرحال باید همواره در مسیر بهینه سازی کلیدواژه هایتان در نتایج جستجوهای موبایلی حرکت کنید و با ارزیابی مداوم از پیشرفت آنها اطمینان حاصل کنید.

نرم افزار AccuRanker یک ابزار کارآمد برای ردگیری رتبه بندی کلیدواژه ها در موبایل است. از طریق این ابزار شما می توانید عملکرد کلیدواژه هایی که در حال حاضر در ورژن دسکتاپ وبسایت خود مورد هدف قرار داده اید را با دقت بالا ردگیری کنید و موتور جستجوگر و موقعیت مربوط به آن را مشخص کنید.

سئو موبایل

علاوه بر این، عبارات جستجوشده ی دیگری که ممکن است در ورژن دسکتاپ، مورد هدف قرار نداده باشید، اما در تحقیقات اخیر خود آنها را شناسایی کرده اید را نیز از این طریق ردگیری کنید.

پس از وارد کردن کلیدواژه ها و انجام اولین اسکن در این نرم افزار، خواهید دید که وبسایت شما در حال حاضر، در نتایج جستجوی موبایلی برای هر عبارت چگونه عمل می کند.

جستجوی دستی

علاوه بر ردگیری کلیدواژه هایتان، شما باید رتبه بندی های مربوط به خودتان را در زمان های مختلف چک کنید؛ این کار به شما کمک می کند از موقعیت کنونی جستجوها در ارتباط با تجارتتان باخبر شوید، بعلاوه، به شما نشان می دهد که وبسایت شما در نتایج جستجوهای موبایلی چگونه ظاهر می شود (عنوان ها، توضیحات متا، URL ها و غیره.).

شما می توانید خودتان با استفاده از یک دستگاه موبایل، جستجوی موبایلی را شبیه سازی کنید، اما در این رابطه، تعدادی ابزار مانند User-Agent Switcher وجود دارند که می توانند به صورت آنلاین مانند کاربران مختلف رفتار کنند و جستجوهای موبایلی را در دسکتاپ شما شبیه سازی کنند.

Google Search Console

کاربرد دیگر Google Search Console، شناسایی کلیدواژه هایی است که در حال حاضر، رتبه ی بالایی را در جستجوهای موبایلی برای شما به همراه دارند، اما لزوماً در ورژن دسکتاپ یا ردگیری ها، آنها را مورد هدف قرار نداده اید.  با استفاده از گزارشات بدست آمده از Search Analytics report با کلیک روی قسمت ‘Queries’ و سپس انتخاب CTR و Position، می توانید عبارت های جستجو شده ای را که کارایی بالایی دارند و بهترین پاسخ را از کاربران موبایلی دریافت می کنند، شناسایی کنید.

بازبینی وبسایت کنونی

بازبینی و مرور بخش های مختلف وبسایت برای فهمیدن اینکه کاربران موبایلی، در حال حاضر چگونه وبسایت ما را می بینند، اهمیت بسیاری دارد. یکی از ابزارهای سودمندی که به شما این امکان را می دهد که ببینید وبسایت شما در دستگاه های مختلف چگونه نمایش داده می شود، Screenfly است:

با وجود اینکه شما می توانید برای بازبینی وبسایت خود از ابزارهای مختلف استفاده کنید، اما هیچ یک از این ابزارها به اندازه ی اینکه خودتان این کار را از طریق دستگاه های مختلف انجام دهید، دقیق و صحیح نخواهد بود. بنابراین از بین موبایل هایی که میان کاربران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند (که قبلاً در مورد آن توضیح دادیم) ۵ تا از محبوب ترین ها را انتخاب کنید و نحوه ی نمایش و بخش های مختلف وبسایت خود را در آن ها بازبینی کنید.

البته اگر هنوز ورژن موبایلی وبسایت خود را راه اندازی نکرده اید، نمی توانید انتظار نتیجه ی چندان مثبتی از این بازبینی داشته باشید، اما با این حال می توانید اطلاعات مهمی از قبیل اینکه بخش های مختلف ( دکمه ی خرید، دکمه های فراخوان، اطلاعات مربوط به تماس و غیره.) بهتر است در چه جایی از وبسایت شما ظاهر شوند که بر تجربه و تبدیل کاربران اثرگذار باشند، را به دست آورید.